حل مشکل action needed wifi
این مشکل معمولاً زمانی رخ میدهد که کاربر میخواهد به یک شبکه وایفای متصل شود و پیغامی با عنوان “اقدام لازم است”یا همان (Action needed) ظاهر میشود. این پیام هم برای شبکههای جدید و هم برای شبکههای قدیمی و مورد اعتماد ممکن است ظاهر شود.
در ادامه، دلایل رایج این مشکل و راه حلهای رفع آن را بررسی میکنیم.
1. غیرفعال کردن NCSI Probe از طریق رجیستری ویندوز
در اکثر موارد، پیام “اقدامی لازم است” زمانی ظاهر میشود که شبکههای وایفای سازمانی با چندین اکسس پوینت در دسترس باشند. این پیام با ویژگی Network Connectivity Status Indicator (NCSI) مرتبط است که اتصال شبکه و دسترسی به اینترنت را تأیید میکند.
گاهی اوقات، ویژگی NCSI ممکن است به اشتباه این پیام را در حین بررسی اتصال شبکه نمایش دهد، حتی اگر شبکه به درستی کار کند.
برای رفع این مشکل، میتوانید به صورت دستی NCSI Active Probe را از طریق رجیستری ویندوز غیرفعال کنید. با این حال، قبل از ادامه، توصیه میکنیم یک نسخه پشتیبان از رجیستری تهیه کنید.
پس از انجام این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:
1. کلیدهای Win + R را همزمان فشار دهید تا پنجره Run باز شود.
2. در پنجره Run، عبارت “regedit” را تایپ کنید و Enter را بزنید.
3. در پنجره User Account Control، روی Yes کلیک کنید.
4. در ویرایشگر رجیستری، به مسیر زیر بروید:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\NlaSvc\Parameters\Internet
5. به پنل سمت راست بروید و روی مقدار EnableActiveProbing راست کلیک کنید.
6. در فیلد مقدار، عدد 0 را تایپ کنید و روی OK کلیک کنید.
7. حالا به مسیر زیر بروید:
HKLM\Software\Policies\Microsoft\Windows\NetworkConnectivityStatusIndicator
8. به سمت راست بروید و روی فضای خالی راست کلیک کنید.
9. گزینه New > DWORD (32-bit) Value را انتخاب کنید و نام آن را NoActiveProbe بگذارید.
10. بر روی این مقدار جدید دوبار کلیک کنید و مقدار داده آن را به 1 تغییر دهید.
11. حالا، به همین روش یک مقدار دیگر ایجاد کنید و نام آن را DisablePassivePolling بگذارید.
12. بر روی DisablePassivePolling دوبار کلیک کنید و مقدار داده آن را نیز به 1 تغییر دهید.
13. برای ذخیره تغییرات، روی OK کلیک کنید و ویرایشگر رجیستری را ببندید.
14. در نهایت، رایانه خود را ریستارت کنید و پس از راه اندازی مجدد، بررسی کنید که آیا مشکل حل شده است.
2. غیرفعال کردن NCSI Probe از طریق GPE
اگر استفاده از رجیستری ویندوز مؤثر نبود، میتوانید همین تغییرات را با استفاده از ویرایشگر Group Policy انجام دهید.
برای ادامه، مراحل زیر را دنبال کنید:
- کلیدهای Win + R را همزمان فشار دهید تا پنجره Run باز شود.
- در پنجره Run، عبارت “gpedit.msc” را تایپ کنید و Enter را بزنید.
- در پنجره User Account Control، روی Yes کلیک کنید.
- در ویرایشگر Group Policy، به مسیر زیر بروید: Computer Configuration\Administrative Templates\System
- Internet Communication Management > Internet Communication Settings را انتخاب کنید و روی Turn off Windows Network Connectivity Status Indicator active tests کلیک کنید.
- کادر Enabled را علامت بزنید و برای ذخیره تغییرات، روی Apply > OK کلیک کنید.
- سپس به مسیر زیر بروید: Computer Configuration\Administrative Templates\Network
- Network Connectivity Status Indicator > Specify passive polling را انتخاب کنید.
- Enabled را انتخاب کنید و برای ذخیره تغییرات، روی Apply > OK کلیک کنید.
- ویرایشگر Group Policy را ببندید و رایانه خود را ریستارت کنید. امیدواریم پس از راه اندازی مجدد، مشکل دیگر ظاهر نشود.
3. اجرای عیبیاب اتصال به اینترنت(Internet Connection Troubleshooter)
اگر سناریوهای بالا برای شما موفقیت آمیز نبود، ممکن است به دلیل یک خطای موقت در سیستم با این مشکل مواجه شده باشید. در این حالت، میتوانید عیبیاب اتصال به اینترنت را اجرا کنید. Internet Connection Troubleshooter یک ابزار داخلی است که سیستم شما را برای مشکلات مرتبط اسکن میکند. اگر مشکلی شناسایی شود، آن را برطرف میکند یا راه حلی پیشنهاد میکند که میتوانید به طور خودکار اعمال کنید.
در اینجا نحوه اجرای آن را مرحله به مرحله با هم اجرا خواهیم کرد:
- کلیدهای Win + I را همزمان فشار دهید تا برنامه Settings باز شود.
- روی System کلیک کنید و Troubleshoot را انتخاب کنید.
- Other troubleshooters را انتخاب کنید.
- اکنون باید لیستی از عیبیابهای ارائه شده توسط ویندوز را ببینید. عیبیاب اتصال به اینترنت را پیدا کنید و روی دکمه Run برای آن کلیک کنید.
- منتظر بمانید تا عیبیاب اسکن خود را کامل کند و پس از اتمام، بررسی کنید که آیا مشکلی شناسایی شده است یا خیر. اگر مشکلی وجود دارد، روی گزینه Apply this fix کلیک کنید. همچنین میتوانید به صورت دستی راه حلی را اعمال کنید.
- در صورتی که عیبیاب نتواند عامل مشکل را شناسایی کند، روی گزینه Close the troubleshooter کلیک کنید و به روش بعدی زیر بروید.
برای حل مشکل a disk read error occurred در سریعترین زمان ممکن این مقاله را بخوانید
4. غیرفعال کردن Fast Startup
ممکن است به دلیل تداخل ویژگی Fast Startup با فرآیندهای مرتبط با شبکه در ویندوز نیز این مشکل برایتان رخ دهد. اگر این ویژگی روی رایانه شما فعال است، غیرفعال کردن آن ممکن است به رفع خطای اصلی کمک کند زیرا این امر به سیستم اجازه میدهد تا کاملاً خاموش شود که میتواند در تازه کردن تنظیمات شبکه و رفع هرگونه مشکل مرتبط با شبکه کمک کند.
ببینیم چطور انجام میشود:
- با فشار همزمان کلیدهای Win + R، Run را باز کنید.
- عبارت “control” را تایپ کنید و Enter را بزنید.
- در Control Panel، View by section را باز کرده و Large icons را انتخاب کنید.
- Power Options را از لیست انتخاب کنید و Choose what the power buttons do را انتخاب کنید.
- Change settings that are currently unavailable را انتخاب کنید و به گزینه Shutdown settings بروید.
- کادر مربوط به Turn on fast startup (recommended) را علامت بزنید.
- روی دکمه Save changes کلیک کنید و از Control Panel خارج شوید. بررسی کنید که آیا مشکل اکنون حل شده است.
5. حل مشکل اتصال به اینترنت و شبکه
اگر راه حلهای خاصی که در بالا ذکر کردیم برای شما کار نکرد، برخی از راه حلهای اضافی مربوط به خطاهای شبکه در ویندوز وجود دارد که میتوانید امتحان کنید.
این موارد شامل بروزرسانی درایورهای شبکه، قطع و وصل برق Wi-Fi، نصب آخرین بهروزرسانیهای سیستم و تنظیم مجدد پیکربندی شبکه روی رایانه شما است.
رفع مشکلات اتصال شبکه در ویندوز به راحتی انجام میشود مشکلات مرتبط با شبکه در ویندوز میتواند آزاردهنده باشد، به خصوص اگر مانع از ایجاد یک اتصال پایدار شود.
اگر میخواهید تغییراتی را که در ویرایشگر رجیستری یا GPE برای رفع این مشکل ایجاد کردهاید، به حالت قبل بازگردانید، به سادگی کلیدها و سیاستهای مربوطه را با مراجعه به مکانهایی که در این راهنما ذکر شده است، دوباره فعال کنید.
وقتی ویندوز نتواند به شبکه متصل شود، احتمالاً به شما نشان میدهد که به هیچ شبکهای متصل نیستید. ممکن است با این خطا در پنجره وضعیت کارت شبکه یا در تب شبکه در برنامه تنظیمات مواجه شوید.
این خطا اغلب به دلیل مشکلات موقت، درایورهای کارت شبکه خراب و مشکلاتی در روتر یا مودم وایفای شما رخ میدهد. حتی یک کابل اترنت شل نیز میتواند این خطا را ایجاد کند، بنابراین مطمئن شوید که کابل اترنت شما محکم وصل شده است. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، مراحل اضافی زیر را امتحان کنید.
1.غیرفعال کردن حالت هواپیما در ویندوز
حالت هواپیما در ویندوز 10 و 11 مشابه دستگاههای تلفن همراه شما کار میکند. وقتی حالت هواپیما فعال باشد، تمام گزینههای اتصال، از جمله بلوتوث و وایفای را غیرفعال میکند. برای رفع آن، حالت هواپیما را بررسی و غیرفعال کنید تا اتصال وایفای خود را بازیابی کنید.
برای غیرفعال کردن حالت هواپیما در ویندوز:
1. کلیدهای Win + I را فشار دهید تا تنظیمات باز شود. در پنل سمت چپ، تب Network & internet را باز کنید.
2. روی Airplane mode کلیک کنید.
3. کلید را برای خاموش کردن حالت هواپیما تغییر دهید.
4. مطمئن شوید که Wi-Fi و بلوتوث را در زیر Wireless devices روشن کردهاید.
5. به شبکه خود متصل شوید و بررسی کنید که آیا مشکل برطرف شده است یا خیر.
مشکل دیگری که ممکن است با آن مواجه شوید این است که حالت هواپیما گیر میکند و هیچ گزینه برای فعال یا غیرفعال کردن آن وجود ندارد. برای رفع گیر کردن حالت هواپیما در ویندوز 11، وضعیت سرویس مدیریت رادیو(Radio Management Service) را بررسی کنید، عیبیاب کارت شبکه را اجرا کنید یا از یک هک رجیستری برای خاموش کردن کامل این ویژگی استفاده کنید.
2. اجرای عیبیاب کارت شبکه ویندوز
نسخههای ویندوز 10 و 11 دارای یک عیبیاب داخلی برای پیدا کردن و رفع مشکلات رایج در کارت شبکه هستند. این ابزار کارت شبکه را اسکن میکند و اصلاح لازم را برای بازیابی اتصال به اینترنت اعمال میکند.
اجرای Troubleshooting را در بالا و مرحله سوم گفتیم اما این مورد که تقریبا شبیه به همان قبلی می باشد مربوط به Network Adapter می باشد. برای اجرای عیبیاب کارت شبکه:
1. کلیدهای Win + I را فشار دهید تا تنظیمات باز شود.
2. در تب System، به پایین اسکرول کنید و روی Troubleshoot کلیک کنید.
3. سپس روی Other troubleshooters کلیک کنید تا تمام عیبیابهای موجود را مشاهده کنید.
4. گزینه Network Adapter را پیدا کنید و روی دکمه Run کلیک کنید.
5. پس از اسکن اولیه، کارت شبکه آسیبدیده را انتخاب کرده و روی Next کلیک کنید.
6. هرگونه اصلاح پیشنهادی را اعمال کنید و بررسی کنید که آیا بهبودی حاصل شده است یا خیر.
3. نصب مجدد درایور کارت شبکه بی سیم یا با سیم را امتحان کنید
میتوانید درایور کارت شبکه موجود را برای رفع مشکلات موقت در دستگاه شبکه نصب کنید. ویندوز لیستی از درایورهای موجود را ذخیره میکند و به شما امکان میدهد آنها را از طریق Device Manager مجدداً نصب کنید.
برای نصب مجدد درایور کارت شبکه:
1. کلیدهای Win + R را فشار دهید تا Run باز شود.
2. devmgmt.msc را تایپ کنید و OK را کلیک کنید تا Device Manager باز شود.
3. در Device Manager، بخش Network Adapters را باز کنید.
4. روی دستگاه شبکه خود راست کلیک کرده و Update driver را انتخاب کنید.
5. روی Browse my computer for drivers کلیک کنید.
6. سپس روی Let me pick from my list of available drivers on my computer کلیک کنید.
7. در کادر محاورهای Select the device driver you want to install for this hardware، درایور برتر برای دستگاه شبکه خود را انتخاب کرده و روی Next کلیک کنید.
8. ویندوز شروع به نصب درایور میکند. وقتی پیام موفقیت ظاهر شد، Device Manager را ببندید.
بررسی کنید که آیا مشکل برطرف شده است یا خیر. اگر نه، مراحل را با یک درایور موجود متفاوت تکرار کنید. معمولاً یک درایور عمومی از مایکروسافت در دسترس است. بنابراین، درایور متفاوتی را از درایوری که قبلاً نصب کردهاید انتخاب کنید و روی Next کلیک کنید تا نصب را کامل کنید. برای لپ تاپ تجربه شخصی من می گوید بهتر است درایور استاندارد را از بخش پشتیبانی سایت همان برند دانلود و نصب کنید.
4. بهروزرسانی درایور کارت شبکه
اگر نصب مجدد کمکی نکرد، سعی کنید درایور کارت شبکه خود را بهروزرسانی کنید. یک درایور قدیمی یا دارای اشکال میتواند مشکلات سازگاری ایجاد کند. همچنین، اگر سیستم عامل خود را به نسخه جدیدتری ارتقا دادهاید، ممکن است سیستم شما فاقد بهروزرسانیهای جدیدتر درایور باشد.
سعی کنید درایور دستگاه شبکه را با استفاده از Device Manager بهروزرسانی کنید. همچنین میتوانید آن را مستقیماً از وبسایت سازنده دانلود کنید.
برای بهروزرسانی درایورهای شبکه با استفاده از Device Manager:
1. کلیدهای Win + X را فشار دهید تا منوی WinX باز شود.
2. روی Device Manager کلیک کنید.
3. در Device Manager، بخش Network adapters را باز کنید.
4. روی کارت شبکه خود راست کلیک کرده و Update driver را انتخاب کنید.
5. روی Search automatically for drivers کلیک کنید. ویندوز به دنبال درایورهای جدید میگردد. در صورت وجود، درایورها را دانلود و نصب کنید.
6. پس از نصب، رایانه خود را ریستارت کنید و بررسی کنید که آیا بهبودی حاصل شده است یا خیر.
اغلب Device Manager نمیتواند جدیدترین درایورها را برای کارت شبکه پیدا کند. برای رفع این مشکل، به وبسایت سازنده کارت شبکه یا سازنده لپ تاپ مراجعه کنید.
برای دانلود درایورها:
- به وبسایت سازنده رایانه خود مراجعه کرده و جزئیات محصول خود را وارد کنید.
- در Download Center یا Support ، به دنبال بهروزرسانیهای درایور شبکه باشید.
- درایور را دانلود کرده و نصب آن را کامل کنید تا ببینید آیا مشکل برطرف شده است یا خیر.
علاوه بر این، از ابزار مدیریت سیستم داخلی ارائه شده توسط سازنده رایانه خود استفاده کنید. به عنوان مثال، لپتاپهای HP دارای ابزار HP Support Assistant هستند. میتوانید از آن برای پیدا کردن درایورهای جدید برای شبکه و سایر دستگاههای رایانه خود استفاده کنید. لنوو و ایسوس هم برنامه های مشابهی دارند که می توانید استفاده کنید.
انجام یک ریست شبکه ویندوز
ویندوز دارای یک ویژگی ریست شبکه به عنوان بخشی از تنظیمات شبکه پیشرفته است. هنگام انجام ریست شبکه، درایورهای شبکه را حذف و مجدداً نصب میکند و سایر اجزای شبکه را به تنظیمات پیشفرض کارخانه باز میگرداند.
یک ریست شبکه میتواند در صورتی که خطا به دلیل مشکلاتی در پیکربندی شبکه شما ایجاد شده باشد، کمک کند. مراحل:
1. روی Start کلیک کنید و سپس Settings را انتخاب کنید.
2. تب Network & internet را در پنل سمت چپ باز کنید.
3. به پایین اسکرول کنید و روی Advanced network settings کلیک کنید.
4. سپس روی Network reset کلیک کنید.
5. روی دکمه Reset now برای Network reset کلیک کنید. برای تأیید عمل، روی Yes کلیک کنید.
ویندوز کارتهای شبکه و سایر اجزای شما را ریست میکند و رایانه شما را ریستارت میکند. پس از ریستارت، بررسی کنید که آیا میتوانید به اینترنت متصل شوید یا خیر.
6. بررسی مودم و یا روتر خود برای مشکلات
سعی کنید یک دستگاه دیگر مانند دستگاه تلفن همراه خود را به شبکه متصل کنید تا وضعیت شبکه خود را بررسی کنید.
اگر مشکل در همه دستگاهها وجود دارد، روتر خود را برای مشکلات بررسی کنید. با انجام یک ریستارت یا قطع و وصل سریع برق برای روتر شروع کنید. اگر این کار کمکی نکرد، سعی کنید مودم یا روتر را ریست کارخانه کنید و مجددا کانفیگ کنید.
برای ریست کردن روتر وایفای خود:
- مطمئن شوید که روتر روشن است.
- دکمه کوچک Reset را در پنل پشتی پیدا کنید.
- از یک گیره کاغذ یا سوزن برای فشار دادن و نگه داشتن دکمه ریست به مدت 10 ثانیه استفاده کنید.
- دکمه را رها کنید و منتظر بمانید تا روتر ریستارت شود.
7. انجام یک System Restore آخرین مرحله
اگر شک دارید که یک بهروزرسانی ویندوز این خطا را ایجاد کرده است، سعی کنید از یک نقطه بازیابی با استفاده از System Restore استفاده کنید. یک نقطه بازیابی به شما کمک میکند تا هرگونه تغییرات اخیر ایجاد شده توسط بهروزرسانیها و افراد را بدون تأثیر بر فایلها و پوشههای خود لغو کنید.
برای انجام یک System Restore با استفاده از نقطه بازیابی:
1. کلیدهای Win + R را فشار دهید تا Run باز شود.
2. rstrui.exe را تایپ کنید و OK را کلیک کنید.
3. در کادر محاورهای System Restore، روی Next کلیک کنید.
4. گزینه Show more restore points را بررسی کنید تا تمام نقاط بازیابی موجود در رایانه خود را مشاهده کنید.
5. جدیدترین نقطه بازیابی را انتخاب کرده و روی Next کلیک کنید.
6. توضیحات را بخوانید و روی Finish کلیک کنید تا فرآیند بازیابی آغاز شود.این فرآیند ممکن است چند دقیقه طول بکشد و رایانه شما ممکن است چندین بار ریستارت شود. منتظر بمانید تا فرآیند کامل شود و بررسی کنید که آیا مشکل برطرف شده یا خیر.