مشکل Access Denied ممکن است در جاهای مختلفی رخ دهد در این مقاله به تک تک جاهایی که ممکن است این خطا را ببینید سر می زنیم و آن را حل می کنیم.
حل مشکل Access Denied در فوتوشاپ (Photoshop) و برنامه های Adobe
ممکن است این پیغام خطا در اکثر برنامه های مهم Adobe، از جمله Photoshop، Illustrator، Premiere و غیره ظاهر شود، وقتی این برنامهها باز میشوند و حتی وقتی به درستی بارگیری میشوند، ممکن است با یک پنجره کوچکتر در بالای صفحه مواجه شوید که به سادگی عبارت «(Access Denied) دسترسی ممنوع است» را در آنجا نوشته است. بنظر این مشکل بیشتر مربوط به Cloud Sync است، که بخشی از Shared Device Licensing نیست.
البته می توان پنجره را بست و احتمالا برنامه بخوبی کار می کند ولی خب آزار دهنده است. اینجا راهکار عملی رفع این مشکل را به شما می گویم.
1. اگر از محصولات Adobe نسخه جدید(بعد از 2020) استفاده می کنید در اولین فرصت آن را بروز رسانی کنید در بیشتر مواقع با بروز رسانی مشکلتان برطرف می شود.
2. اگر محصول را کرک کرده اید حتما یک برنامه فایروال نصب کنید و اجازه دسترسی برنامه های Adobe به اینترنت را ببندید سپس آن را مجددا کرک کنید.
- می توانید برنامه OneClickFirewall را دانلود کنید و با راست کلیک کردن روی برنامه مورد نظر اتصال به اینترنت آن برنامه را Block کنید.
3. اگر از محصولات قدیمی Adobe استفاده می کنید گاهی فقط لازم است روی برنامه راست کلیک کنید و گزینه Run as administrator را بزنید.
حل مشکل Access Denied در سرور (کروم / Chrome)
حل مشکل Access Denied You Don’t Have Permission to Access on This Server
خطای «Access Denied: You Don’t Have Permission to Access This Server» نشان می دهد که کاربر فاقد مجوز لازم برای مشاهده یا تعامل با منبع خاص در سرور است. این ممکن است به دلیل اعتبارنامه های ورود نادرست، مجوزهای ناکافی کاربر یا محدودیت های سمت سرور باشد.
در این راهنما، ما به برخی از رایجترین دلایل این مشکل نگاهی میاندازیم و سعی میکنیم راهحلهای مفیدی را به شما ارائه دهیم که میتوانید از ابتدا سعی کنید آنها را برطرف کنید.
همانطور که از نام آن پیداست، خطای Access Denied در یک صفحه وب نشان می دهد که سرور وب درخواست شما برای دسترسی به صفحه وب را رد کرده است، یا به این دلیل که شما اعتبار مناسب را ندارید یا به دلیل اینکه وب سرور دارای برخی مشکلات فنی است. برای حل مشکل، باید دلایل زیر را که معمولاً در سیستمهای مختلف باعث ایجاد این مشکل میشوند، درک کنید.
- کوکیهای منقضی یا نامعتبر: کوکیها فایلهای کوچک و موقتی هستند که اطلاعاتی درباره تاریخچه مرور و تنظیمات شما را در رایانه شما ذخیره میکنند. بسیاری از صفحات وب از این کوکیها برای شناسایی و تأیید هویت کاربر استفاده میکنند. اما اگر این کوکیها منقضی یا نامعتبر باشند، سرور وب ممکن است کاربر را نشناسد و دسترسی آنها را رد کند.
به عنوان مثال، اگر سعی میکنید به یک صفحه وب که قبلاً از آن بازدید کردهاید دسترسی پیدا کنید، اما کوکیهای شما حذف یا خراب شده باشند، ممکن است با این خطا مواجه شوید. - مشکلات آدرس IP یا نام دامنه: سرور وب از آدرس IP یا نام دامنه شما برای تعیین موقعیت مکانی و حقوق دسترسی شما استفاده میکند. با این حال، اگر آدرس IP یا نام دامنه شما توسط سرور وب مسدود یا سیاهلیست شده باشد، قادر به دسترسی به صفحه وب نخواهید بود.
به عنوان مثال، اگر سعی میکنید به یک صفحه وب دسترسی پیدا کنید که محدود به منطقه خاصی است، اما آدرس IP یا نام دامنه شما نشان میدهد که شما از منطقه دیگری هستید، با این خطا مواجه خواهید شد. - تداخل نرمافزار ضدویروس یا فایروال: گاهی اوقات، نرمافزار ضدویروس یا فایروال نیز ممکن است برخی از صفحات وب یا محتوا را که مشکوک یا مضر میداند، مسدود یا با آنها تداخل کند. این میتواند باعث شود که سرور وب مشکلی را تشخیص دهد و دسترسی شما را رد کند.
اگر سعی میکنید به یک صفحه وب دسترسی پیدا کنید که حاوی اسکریپتها یا تصاویری است که نرمافزار ضدویروس یا فایروال شما آن را ناامن میداند، توسط سیستم شما مسدود میشود. و از آنجایی که این میتواند به عنوان یک بینظمی در انتهای وبسایت میزبان در نظر گرفته شود، شما را به صفحه خطا هدایت میکند. - آدرس URL بهروز شده وبسایت: صفحه وب ممکن است آدرس یا URL خود را تغییر داده باشد که میتواند منجر به عدم دسترسی شود. این میتواند زمانی اتفاق بیفتد که صفحه وب توسط صاحبان آن بهتازگی بهروزرسانی شده باشد. اگر سعی کنید با استفاده از URL قدیمی به صفحه وب دسترسی پیدا کنید، سرور وب ممکن است نتواند آن را پیدا کند و دسترسی شما را رد کند.
- مشکلات VPN: آخرین اما نه کماهمیتترین، یکی از رایجترین دلایلی که منجر به عدم دسترسی میشود، VPNها هستند. این در اصل خدماتی است که به شما امکان میدهد از طریق یک اتصال امن و رمزگذاری شده به اینترنت متصل شوید. در حین انجام این کار، آدرس IP و موقعیت مکانی شما را نیز ماسک میکند تا یک اتصال ایمن و خصوصی فراهم کند.
با این حال، برخی از سرورهای وب میتوانند شبکههای VPN مختلف را تشخیص و مسدود کنند. برخی از وبسایتها همچنین VPNها را بهعنوان یک تهدید امنیتی در نظر میگیرند و میتواند نقض شرایط خدمات آنها باشد. در نتیجه، وبسایت دسترسی به صفحه را محدود میکند مگر اینکه سرویس VPN غیرفعال شود.
مقاله حکومتی که به مو بند است را اینجا بخوانید.
چطور مشکل “دسترسی ممنوع، شما مجوز دسترسی به این سرور را ندارید” را برطرف کنیم؟
حالا که مشکل را درست فهمیدهاید، بیایید با چند راه حل سریع و آسان سعی کنیم مشکل را برطرف کنیم. اگرچه بیشتر اوقات، مشکل خود به خود یا توسط میزبان حل میشود، اما میتوانید در این بین راه حلهای زیر را امتحان کنید و ببینید آیا یکی از آنها برای شما کار میکند یا خیر. از آنجایی که این مشکل بسیار رایج است، بسیاری از کاربران توانستهاند با استفاده از این نکات، مشکلات خود را برطرف کنند. بنابراین، اگر میخواهید مشکل دسترسی ممنوع را برطرف کنید، حتماً همه راه حلهای زیر را امتحان کنید.
-
بررسی کنید که آیا مشکل در وبسایت میزبان رخ داده است یا خیر گاهی اوقات، ممکن است مشکل مربوط به مرورگر یا رایانه شما نباشد، بلکه مربوط به خود وبسایت باشد. ممکن است وبسایت در حال تعمیر یا دارای برخی مشکلات فنی باشد. در چنین مواقعی، وبسایت به سادگی دسترسی به همه درخواستها را برای کاهش بار سرور در طول تعمیر و نگهداری رد میکند. برای بررسی این موضوع، میتوانید سعی کنید به وبسایت دیگری مراجعه کنید و ببینید آیا کار میکند یا خیر. اگر کار کرد، احتمالاً مشکل مربوط به وبسایت مورد نظر شما است. همچنین میتوانید از یک ابزار بررسی وضعیت وبسایت مانند Down For Everyone Or Just Me استفاده کنید تا ببینید آیا وبسایت آنلاین است یا آفلاین. اگر وبسایت آفلاین باشد، باید منتظر بمانید تا دوباره آنلاین شود.
-
ریستارت کردن مرورگر/سیستم مشکل دسترسی همچنین میتواند نتیجه یک خطای موقت یا باگ در مرورگر شما باشد. این میتواند به دلایل مختلفی مانند فایلهای خراب، نشت حافظه یا بهروزرسانیهای ناسازگار رخ دهد. برای رفع این مشکل، میتوانید سعی کنید مرورگر یا رایانه خود را ریستارت کنید و ببینید آیا خطا برطرف میشود یا خیر. ریستارت کردن میتواند به طور خودکار کش را پاک کند و هرگونه تعارض احتمالی که باعث ایجاد خطا میشود را برطرف کند.
-
حذف کوکیها و دادههای سایت اگر کوکیهای جمعآوریشده توسط مرورگر شما منقضی یا نامعتبر باشند، سرور وب قادر به شناسایی هویت رایانه شما نخواهد بود و دسترسی آن را رد میکند. برای رفع این مشکل، میتوانید سعی کنید کوکیها و دادههای سایت را برای وبسایت مورد نظر حذف کنید و ببینید آیا خطا برطرف میشود یا خیر. حذف کوکیها و دادههای سایت میتواند اتصال و احراز هویت شما با وبسایت را ریست کند.
برای حذف کوکیها و دادههای سایت، میتوانید از گزینه “ابزارهای بیشتر” در منوی مرورگر استفاده کنید. در اینجا، به دنبال گزینه “پاک کردن دادههای مرور” باشید. پس از کلیک روی آن، یک صفحه جدید باز میشود که در آن میتوانید تمام دادههای ذخیره شده در مرورگر خود مانند تاریخچه مرور، تصاویر کش شده، کوکیهای ذخیره شده و غیره را پیدا کنید. دادههایی را که میخواهید حذف کنید و همچنین محدوده زمانی مناسب را در کادر گفتگو انتخاب کنید و روی “پاک کردن دادهها” کلیک کنید. مرورگر شما چند ثانیه طول میکشد تا درخواست را پردازش کند.
همچنین میتوانید کوکیها و دادههای سایت را برای یک وبسایت خاص یا برای همه وبسایتها بر اساس مشکل خود حذف کنید.
- حذف افزونه وب VPN بسیاری از کاربران از یک افزونه وب VPN استفاده میکنند زیرا به دسترسی VPN یککلیکی اجازه میدهد که بسیار سریع و آسان است. اما در برخی موارد، خود افزونه وب میتواند توسط یک وبسایت تشخیص داده شود و میتواند یکی از دلایل رد موقت دسترسی باشد. این حتی ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که سرویس VPN در افزونه وب غیرفعال باشد. برای رفع این مشکل، میتوانید سعی کنید افزونه وب VPN را از مرورگر خود حذف کنید و ببینید آیا خطا برطرف میشود یا خیر. حذف افزونه وب VPN میتواند اتصال و دسترسی عادی شما به وبسایت را بازیابی کند.
برای حذف افزونه وب VPN، میتوانید از منوی تنظیمات یا گزینهها در مرورگر خود استفاده کنید. به دنبال گزینه مدیریت یا غیرفعال کردن افزونهها یا افزونهها بگردید. همچنین میتوانید افزونه وب VPN را برای یک وبسایت خاص یا برای همه وبسایتها حذف کنید.
- غیرفعال کردن برنامه VPN شبیه به افزونه وب، برنامه دسکتاپ مستقل که در سیستم خود استفاده میکنید میتواند دلیل این مشکل باشد. برخلاف افزونه وب، برنامه تمام درخواستهای HTTP ساخته شده توسط سیستم شما را از طریق سرویس VPN تونلزنی میکند تا هویت آن را کاملاً پنهان کند. بنابراین، همچنین باید سعی کنید برنامه VPN را از سیستم خود خاتمه دهید و ببینید آیا این کمک میکند یا خیر. برای بسیاری از برنامههای دسکتاپ VPN، کلیک کردن روی ‘X’ فقط برنامه را به حداقل میرساند که کمک چندانی نخواهد کرد.
برای غیرفعال کردن این VPNها، میتوانید روی نماد VPN در نوار وظیفه خود کلیک راست کرده و روی Quit یا Exit کلیک کنید. اگر در نوار وظیفه در دسترس نیست، باید برنامه یا سرویس آن را از مدیر وظیفه غیرفعال کنید. پس از باز کردن مدیر وظیفه، روی تب “Processes” کلیک کنید و VPN خود را در لیست پیدا کنید. روی سرویس کلیک راست کرده و “End task” را انتخاب کنید. این بلافاصله سرویس را خاتمه میدهد.
همچنین برخی از سرویسهای VPN چندین سرویس را همزمان اجرا میکنند، مانند یک وبکمک یا محافظت بلادرنگ. بنابراین، مطمئن شوید که به دنبال تمام خدمات دیگر برچسبگذاری شده با نماد VPN خود بگردید و همه آنها را خاتمه دهید.
- غیرفعال کردن سرور پروکسی شبیه به VPN، یک پروکسی یا سرور پروکسی نیز به عنوان واسطه بین مرورگر شما و سرور وب عمل میکند. برخی از سیستمها از پروکسیها برای محافظت از موقعیت مکانی یا فعالیت مرور خود از سرور وب یا برای دسترسی به وبسایتهایی که در مکان آنها محدود هستند استفاده میکنند. و درست مانند VPN، میتواند توسط سرورهای وب تشخیص داده شود. برای رفع این مشکل، میتوانید سعی کنید سرور پروکسی را از مرورگر یا رایانه خود غیرفعال کنید.
برای غیرفعال کردن سرور پروکسی، تنظیمات ویندوز را با فشار دادن کلید Win + I باز کنید. بخش شبکه و اینترنت را در پنل سمت چپ باز کنید و پروکسی را از لیست سمت راست انتخاب کنید.
در اینجا، کلید «تنظیمات تشخیص خودکار» باید روشن باشد، که سرور پراکسی را بهطور خودکار تنظیم میکند. این ضامن را غیرفعال کنید و همچنین مطمئن شوید که گزینههای «Use setup script» و «Use a proxy server» نیز خاموش هستند.
برای تعمیر و خرید لپ تاپ در منطقه به این صفحه مراجعه کنید.
7. تنظیمات مرورگر را به حالت پیشفرض برگردانید. این خطا را همچنین میتوان با بازگرداندن تنظیمات مرورگر به حالت پیشفرض برطرف کرد. این کار میتواند مشکلات ناشی از تنظیمات خراب یا افزونههای متضاد را برطرف کند.
Google Chrome را باز کنید و سپس روی سه نقطه کلیک کنید. روی تنظیمات کلیک کنید و تنظیم مجدد تنظیمات را انتخاب کنید. روی بازگرداندن تنظیمات به حالت پیشفرض اصلی کلیک کنید. یک پنجره هشدار نمایش داده میشود. پیام را بخوانید و اگر میخواهید مرورگر شما به پیکربندی پیشفرض بازگرداند شود، روی دکمه تنظیم مجدد تنظیمات کلیک کنید.
سوالات متداول (FAQs)
-
وقتی یک وبسایت خطای Access Denied را نشان میدهد به چه معناست؟
جواب: وقتی یک وبسایت این خطا را نشان میدهد “شما مجوز دسترسی به این سرور در ویندوز را ندارید”، معمولاً به این معنی است که سرور وب که میزبان وبسایت است به دلایلی درخواست شما را مسدود کرده است و به شما اجازه نمیدهد محتوای آن را مشاهده کنید. این خطا میتواند ناامیدکننده باشد، زیرا مانع دسترسی شما به اطلاعات یا خدماتی میشود که به آن نیاز دارید. اما در بسیاری از موارد، این خطا میتواند نتیجه یک مثبت کاذب باشد که میتوانید با امتحان کردن راه حلهای ارائه شده در این راهنما آن را برطرف کنید.
-
اگر خطای Access Denied در یک پوشه محلی رخ دهد چه باید کرد؟
جواب: اگر مشکل عدم دسترسی در یک پوشه محلی رخ دهد، به این معنی است که شما مجوز دسترسی به آن پوشه خاص در رایانه خود را ندارید. این میتواند به دلایل مختلفی از جمله مالکیت نادرست، فایلهای خراب یا مشکلات تنظیمات امنیتی رخ دهد.
- برای رفع این مشکل، باید مالکیت پوشه را به خود اختصاص دهید و به خود کنترل کامل بر آن بدهید.
- برای این کار، روی پوشه راست کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید.
- سپس به تب Security بروید و روی Advanced کلیک کنید.
- سپس، روی Change کنار Owner کلیک کنید و نام کاربری خود را در کادر تایپ کنید. توجه: میتوانید دستور “whoami” را در خط فرمان اجرا کنید و پاسخ را در کادر کپی کنید.
- کادر جایگزین مالک را علامت بزنید و روی OK کلیک کنید.
- در نهایت، روی Apply و OK کلیک کنید تا پنجرهها بسته شوند. اکنون باید بتوانید به پوشه دسترسی داشته باشید.
-
-
آیا افزونههای مرورگر میتوانند باعث عدم دسترسی شوند؟
جواب: بله، افزونههای مرورگر میتوانند باعث عدم دسترسی به برخی وبسایتها شوند. برخی از افزونهها میتوانند با نحوه عملکرد وبسایت تداخل داشته باشند یا با اسکریپت/کد استفاده شده توسط سایت در تضاد باشند. هنگامی که این اتفاق میافتد، وبسایت درخواست شما برای دسترسی به آن را رد میکند و پیام خطایی مانند “دسترسی ممنوع” یا “درخواستهای به سرور توسط یک افزونه مسدود شدهاند” را نمایش میدهد. معمولاً افزونههایی که میتوانند چنین مشکلاتی را ایجاد کنند، مسدودکنندههای تبلیغات، VPNها، دانلودکنندههای ویدیویی شخص ثالث و غیره هستند. اگر یک یا چند افزونه فعال دارید، سعی کنید این افزونهها را غیرفعال کنید و ببینید آیا کمک میکند یا خیر.
-
آیا خطاهای مشابهی وجود دارد که شبیه به این مشکل است؟
جواب: تعداد زیادی خطا وجود دارد که شبیه به خطای دسترسی ممنوع هستند زیرا به دلیل مشکلات مجوز رخ میدهند. در اینجا برخی از مشکلاتی وجود دارد که ممکن است هنگام مرور اینترنت با آنها مواجه شوید که میتوان با امتحان کردن راه حلهای ارائه شده در این راهنما نیز برطرف شوند:
-
- دسترسی ممنوع
- دسترسی به فایل/پوشه ممنوع
- 401 غیرمجاز
- 403 ممنوع (تحریم)
نتیجه گیری
قابل درک است که مواجه شدن با خطای “(Access Denied) دسترسی ممنوع! شما مجوز دسترسی به این سرور در ویندوز را ندارید” هنگام تلاش برای دسترسی به یک وبسایت میتواند بسیار ناامیدکننده باشد، به خصوص اگر این خطا درخواست شما را به وبسایت مورد نیاز شما مسدود کند. با این حال، درک دلایل احتمالی پشت این مشکل و اجرای برخی از مراحل عیبیابی میتواند اغلب مشکل را برطرف کند.
در این راهنما، دلایل رایج مختلفی را پشت این مشکل برجسته کردهایم تا بتوانید دقیقاً بفهمید چرا این خطا در سیستم شما رخ داده است و همچنین نتیجه بگیرید که آیا وبسایت، مرورگر یا خود سیستم عامل باعث آن شده است. با دنبال کردن مراحل عیبیابی ارائه شده، میتوانید به راحتی خطا را برطرف کنید و دسترسی مجدد به وبسایت مورد نظر را به دست آورید و یک تجربه مرور روان و بدون وقفه را تضمین کنید. اگر سوال دیگری دارید، میتوانید با سوال خود به ما مراجعه کنید.
حل مشکل Access Denied در ویندوز
چرا با خطای “دسترسی ممنوع” مواجه می شوید؟ خطای Access Denied یک مشکل رایج در سیستمهای ویندوز است که نشان میدهد شما مجوز مشاهده یک فایل یا پوشه را ندارید. این به این دلیل است که سیستم شما برای حساب کاربری که در حال حاضر از آن استفاده میکنید، دسترسی به آن دایرکتوری را اعطا نکرده است. به عبارت ساده، شما از یک حساب کاربری غیرمجاز برای دسترسی به مسیرها، پوشهها و فایلهای رایانه خود یا درایوهای خارجی از رایانههای دیگر استفاده میکنید.
در برخی موارد، مشکلات مالکیت و رمزگذاری فایل نیز میتواند منجر به این خطا شود. همچنین ممکن است نرمافزار آنتیویروس شخص ثالث شما دسترسی را ممنوع کرده باشد. برخی از برنامهها ممکن است یک ویزارد راهاندازی واقعی را به عنوان یک تهدید اشتباه تشخیص دهند – معمولاً یک تشخیص مثبت کاذب.
در زیر برخی از راههای رایج برای رد خطای Access Denied در ویندوز 10 و 11 آورده شده است.
1. بررسی مجوزهای سیستم فایل
- این یک راه حل ساده است که می توانید برای اطمینان از دسترسی مناسب حساب شما به فایل یا پوشه ای که در حال باز کردن آن هستید، امتحان کنید:
- فایل، پوشه یا دایرکتوری مورد نظر خود را پیدا کنید. روی آن راست کلیک کرده و Properties را از منو انتخاب کنید. به تب Security بروید و روی دکمه Edit کلیک کنید.
- نام کاربری خود را از لیست انتخاب کنید و کادر کنار کنترل کامل در ستون Allow در قسمت Permissions for User را علامت بزنید. سپس، روی OK کلیک کنید.
توجه: اگر نام کاربری شما در لیست نیست، باید آن را به صورت دستی اضافه کنید و سپس مجوزهای آن را تغییر دهید.
همچنین می توانید با استفاده از دستور icacls در Command Prompt، مجوزهای پیش فرض را بازیابی کنید. بازنشانی مجوزها با icacls می تواند به حل مشکلات دسترسی ناشی از تغییرات در مجوزهای پیش فرض کمک کند.
2. حساب خود را به مدیر تنظیم کنید
در بیشتر موارد، خطای Access Denied را می توان با تبدیل حساب کاربری خود به مدیر رایانه برطرف کرد. در اینجا نحوه تنظیم حساب خود به عنوان مدیر آورده شده است:
- Win + R را فشار دهید تا Run باز شود. control userpasswords2 را تایپ کنید و OK را کلیک کنید.
- در پنجره User Accounts، کادر کنار Users must enter a username and password to use this computer را علامت بزنید. اگر این مورد وجود ندارد، این مرحله را رد کنید.
- حساب کاربری خود را انتخاب کنید و روی دکمه Properties در زیر آن کلیک کنید.
- سپس به برگه عضویت در گروه بروید. Administrator را از منو انتخاب کنید، سپس روی Apply و OK کلیک کنید.
اکنون رایانه خود را مجدداً راه اندازی کنید و ببینید آیا مشکل حل می شود یا خیر. در غیر این صورت به مرحله بعدی بروید.
3. حساب کاربری پنهان مدیر(Administrator) را فعال کنید
سیستم ویندوز 11 شما دارای یک حساب مدیر مخفی با امتیازات بیشتر از یک حساب معمولی است. میتوانید برای دسترسی به فایلها، پوشهها و مسیرهای محدود شده به کاربران عادی این را فعال کنید—بهویژه اگر نتوانید حساب کاربری خود را از استاندارد به مدیر تغییر دهید، بسیار مفید است.
- جستجوی ویندوز را با فشار دادن Win + S باز کنید.
- سپس CMD را تایپ کنید، روی Command Prompt راست کلیک کنید و روی Run as administrator کلیک کنید.
- در Command Prompt، دستور زیر را اجرا کنید: net user administrator /active:yes. با این کار قفل حساب مدیر باز می شود.
4. از حساب کاربری فعلی خود خارج شوید و به حساب مدیر جدیداً فعالشده تغییر دهید. با استفاده از این حساب، با مشکل دسترسی مواجه نخواهید شد، زیرا دارای امتیاز ویژه مدیریتی است.
5. پس از اتمام کار با حساب مدیر، خارج شوید و دوباره به حساب اصلی خود وارد شوید.
6. مراحل 1 و 2 را تکرار کنید، سپس این دستور را اجرا کنید: net user administrator /active:no. این حساب مدیر را غیرفعال میکند.
توجه : بازگشت به حساب اصلی شما باعث میشود که خطا دوباره ظاهر شود. اگر نیاز دارید که به طور مداوم به فایلها دسترسی داشته باشید، از حساب مدیر پنهان برای انجام تغییرات لازم در سیستم خود و رفع مشکل مالکیت یا دسترسی استفاده کنید. همچنین میتوانید کپی کردن آیتمها به مکان دیگری را که حساب معمول شما میتواند به آن دسترسی داشته باشد، در نظر بگیرید.
4. مالکیت فایل را در اختیار بگیرید
همانطور که قبلا ذکر شد، خطای “Access Denied” گاهی اوقات ناشی از مشکلات مالکیت است. اگر این علت خطا باشد، گرفتن مالکیت فایل می تواند بلافاصله دسترسی مورد نیاز شما را فراهم کند:
- پوشه یا فایلی را که می خواهید به آن دسترسی پیدا کنید پیدا کنید و روی آن راست کلیک کنید. Properties را از منو انتخاب کنید.
- به تب Security بروید و روی دکمه Advanced کلیک کنید.
- سپس به دنبال بخش Owner در بالای پنجره بگردید و روی تغییر کلیک کنید. با این کار یک کادر محاوره ای جدید باز می شود.
4. در پنجره Select User or Group، نام کاربری یا Administrators خود را در قسمت Enter the object name وارد کنید.
5. سپس روی دکمههای Check Names و OK کلیک کنید تا تغییرات شما ذخیره شود.
6. سپس روی Apply کلیک کنید.
7. یک پیام امنیتی ویندوز مشاهده خواهید کرد. روی OK کلیک کنید.
8. در رابط اصلی، روی OK کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شود.
علاوه بر انجام دستی، میتوانید با استفاده از Command Prompt نیز مالکیت فایل را در اختیار بگیرید. اگر ترجیح میدهید به جای تایپ دستورات، از مراحل زیر پیروی کنید:
- Command Prompt را از طریق جستجوی ویندوز با فشار دادن Win + S و تایپ CMD باز کنید.
- روی Run as administrator در تب Command Prompt از نتیجه کلیک کنید.
- در Command Prompt، دستورات زیر را تایپ یا کپی کنید و پس از هر کدام Enter را فشار دهید:
takeown /f “path_to_folder”/r /d y
icacls “path_to_folder”/grant administrators:F /t
باید بخش “path_to_folder” را با مسیر فایل یا پوشه غیرقابل دسترسی جایگزین کنید. در اینجا نحوه دریافت مسیر آورده شده است:
- به فایل یا پوشه مورد نظر بروید.
- روی آن راست کلیک کرده و کپی به عنوان مسیر را انتخاب کنید.
- “path_to_folder” را با مسیر کپی شده جایگزین کنید.
برای مثال، “C:\Users\HP\Downloads\Literature review sources”
پس از انجام مراحل بالا، رایانه خود را مجدداً راه اندازی کنید تا بررسی کنید که آیا مشکل حل شده است یا خیر. اما معمولاً پس از اجرای این دستورات، باید دوباره به فایل ها و پوشه ها دسترسی پیدا کنید.
5. نرمافزار آنتیویروس شخص ثالث خود را غیرفعال کنید
در صورت عدم برطرف شدن مشکل، میتوانید نرمافزار آنتیویروس شخص ثالث خود را خاموش کنید.
نرمافزارهای آنتیویروس برای محافظت از سیستم شما در برابر تهدیدات و بازیگران مخرب ضروری هستند. با این حال، میتواند باعث ایجاد خطاهایی مانند مشکلات دسترسی ممنوع و مثبت کاذب شود. برای مثال، بسیاری از کاربران گزارش دادهاند که هنگام تلاش برای نصب برنامههای خاص، با خطای “Access Denied” مواجه شدهاند و دلیل اصلی آن برنامه امنیتی آنها است.
برای بررسی اینکه آیا این مشکل در مورد شما نیز صادق است، برنامه آنتیویروس شخص ثالث خود را به طور موقت غیرفعال کنید و سعی کنید به فایل دسترسی پیدا کنید یا برنامه را نصب کنید. اگر خطا ظاهر نشد، نرمافزار آنتیویروس شما احتمالاً علت آن است و باید برنامه دیگری را برای محافظت از رایانه خود در نظر بگیرید. در غیر این صورت، از برنامه امنیتی داخلی ویندوز 11: Microsoft Defender استفاده کنید.
رفع خطای “Access Denied” ساده است و نیاز به مراحل فنی زیادی ندارد. شما میتوانید با استفاده از چند استراتژی کلیدی، کنترل فایلها و سیستم خود را به دست بگیرید. به سادگی اطمینان حاصل کنید که حساب کاربری شما دارای مجوزهای لازم است و در صورت نیاز، امتیازات خود را به سطح مدیر ارتقا دهید.
رفع ارور access denied در هارد اکسترنال و اینترنال
اگر مشکل access denied مربوط به مالکیت باشد می توانید مانند بخش بالا آن را حل کنید.
روی هارد مورد نظر راست کلیک کنید و طبق عکس ها عمل کنید تا این مشکل را حل کنید: