منو

جستجو

تولید محتوا در اینستاگرام

فهرست مطالب

بیش از نیمی از کاربران اینستاگرام اعلام کرده اند که روزانه به این شبکه مجازی سر میزنند.

دلایل محبوبیت جهانی و روزافزون اینستاگرام چیست؟

بر اساس یکی از تازه ترین تحقیقات شکل گرفته در دانشگاه نیویورک، اینستاگرام، به عنوان یکی از شبکه های مهم و تاثیرگذار شناخته شده و در مقایسه با شبکه‌های عکس‌محور دیگر مانند پینترست، با اختلاف زیادی از محبوبیت برخوردار است.

بر اساس این تحقیق که بلومبرگ منتشر کرده، 58 درصد از کاربران اینستاگرام اعلام کرده اند روزانه به این فضای مجازی مراجعه میکنند در حالی که این رقم برای پینترست 23 درصد گزارش شده است.

پیش از این نیز چند نظرسنجی دیگر نشان داده بودند که اینستاگرام برای برندها از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که درصد بیشتری از افراد، برندهای محبوبشان را از طریق این شبکه دنبال میکنند. در یک نظرسنجی که در سال 2015 از طریق «گلوبال وب ایندکس» انجام شد، 53 درصد کاربران فعال شبکه های اجتماعی در پاسخ به این پرسش که ترجیح می‌دهید از چه طریقی فعالیتهای برند محبوبتان را دنبال کنید، اینستاگرام را انتخاب کردند.

همچنین 44 درصد کاربران اینستاگرام، اصلی ترین دلیل برای استفاده از شبکه های اجتماعی را جستجو برای پیدا کردن محصول برتر اعلام کردند در حالی که این میزان در بین کاربران شبکه های دیگر کمتر گزارش شد.

شواهد دیگری نیز نشان از این دارد که اینستاگرام، رفته رفته جای بسیاری از شبکه های دیگر را گرفته به طوری که فیس بوک، ترجیح داد به جای رقابت با این افزایش روزافزون محبوبیت، پیشنهاد خرید اینستاگرام را بدهد و با مبلغ زیادی، این پیشنهاد پذیرفته شد.

چرا ویدئو های ساخته شده به اکسپلور نمی رود؟

الگوریتم و محاسبه با فرمول سمپلینگ اینستاگرام

چرا بعضی محتوا ها ویو میلیونی می خورند ولی وقتی شما آن محتوا را می گذارید چندان دیده نمی شود؟

اینستاگرام دائما روش محاسبه و امتیاز دهی به ویدیوهای تولید شده را بروز رسانی می کند و آنچه بیشتر از محتوا و کیفیت محتوا برای اینستاگرام اهمیت دارد رفتار مخاطبین در قبال ویدیو های اینستاگرام است.

اینستاگرام برای اینکه تصمیم بگیرد یک ویدیو را در اکسپلور به تعداد زیادی نمایش دهم هر ازگاهی از صفحه تولید کنندگان محتوا اسنپ شات می گیرد و در آن موارد زیر را بررسی می کند:

  1. Continuity : تولید کننده محتوا باید در تولید محتوا استمرار داشته باشد ( هفته ای 2 ویدئو حداقل است) 
  2. Total Watch Time : کل زمانی که مخاطبین پای ویدئو های شما نشسته اند و آن را تماشا کردند
  3. Average Watch Time : متوسط زمانی که مخاطبین ویدئو های شما را تماشا کردند چقدر بوده است؟
  4. Total Share : چقدر ویدئو های شما به اشتراک گذاشته شده است؟
  5. Total Save : چقدر ویدئو های شما ذخیره شده است؟ 
  6. Total Like : چقدر ویدئو ها لایک خورده است؟

همه ویدئو های ساخته شده به اکسپلور راه پیدا می کنند اما مهم این است که محتوا به چند نفر نمایش داده شود. اینستاگرام در صورتی که در هر مرحله امتیاز شما در نمونه گیری های دوره ای بالاتر از قبل باشد ویدئو های شما را به افراد بیشتری نمایش می دهد. 

الگوریتم اینستاگرام سمپلینگ چیست فرمول موفقیت در اینستاگرام

چرا اینستاگرام تا این اندازه موفق بوده؟

اگر شما هم جزو استفاده کنندگان شبکه اینستاگرام هستید، شاید دانستن این که چرا جذب این مربعهای دلپذیر شده اید، برایتان جالب باشد. در گزارشهای مختلفی که درباره راز و رمز محبوبیت اینستاگرام آمده، دلایل تقریبا مشترکی ذکر شده که در ادامه، به مهمترین این دلایل اشاره می‌کنیم؛

 

1: تریبونی برای همه

این شبکه اجتماعی با وجود قابلیتهایی مانند انواع فیلترها، امکانات تغییر عکس و تنظیمات شخصی کردن صفحه، از سادگی زیادی برخوردار است و افرادی که چندان با تکنولوژی روز نیز ارتباط و آشنایی نداشته باشند، به راحتی میتوانند از اینستاگرام استفاده کنند. این ویژگیها سبب شده افرادی با سنین مختلف عضو شبکه اینستاگرام شده و عکسهایشان را به سادگی با دیگران به اشتراک بگذارند، حتی کسانی که مایل به فعالیت اجتماعی زیادی نیستند و به دلایل مختلف ترجیح می‌دهند بیشتر وقتشان را در فضای خانه بگذرانند هم حضور در این شبکه و اطلاع پیدا کردن از محیط اطرافشان از طریق اینستاگرام را فرصت مناسبی می‌دانند.

2: زبان بین‌المللی

بسیاری از طرفداران اینستاگرام یکی از مهمترین دلایلی که به این شبکه بیش از سایر فضاهای مشابه علاقه نشان می‌دهند را عکس‌محور بودن آن دانسته اند. به گفته آنها، چرا وقتی می‌توان تنها با یک عکس، بسیاری از حرفها را به مخاطب منتقل کرد، باید متنهای طولانی را بخوانیم؟ این کار ساده تر، جذابتر، گویاتر و حتی قانع کننده تر از توضیح دادن از طریق کلمات است. ضمن این که اشتراک عکس، نیازی به ترجمه ندارد و افرادی از کشورها و زبانهای مختلف میتوانند صرفا از طریق عکسهایشان با یکدیگر در ارتباط باشند.

3: اطلاع رسانی فوری

در اینستاگرام، کاربران می‌توانند از زندگی روزمره خود، وقایع و هر چیزی را که دوست دارند عکس گرفته و نهایتاً آن را با کسانی که دوست دارند به اشتراک بگذارند. از آنجا که این به ‌اشتراک گذاری از طریق تلفن همراه و تبلت به سادگی صورت می‌گیرد و افراد در بیشتر طول روز تلفن همراهشان را با خود دارند، می‌توانند در هر جایی که باشند، با دیدن واقعه ای مهم، دیگران را در جریان آن اتفاق قرار دهند. اگرچه از طریق فضاهایی مانند توییتر هم میتوان این اطلاع رسانی را انجام داد، اما اینستاگرام با انتشار عکس، قابلیت بیشتری برای تاثیرگذاری بر مخاطب و نشان دادن اهمیت و ابعاد وقایع دارد.

4: کلاسیک و مدرن

یک ویژگی متمایز اینستاگرام، قرار گرفتن عکسها به فرم مربع شبیه به عکس دوربین‌های اینستماتیک کداک یا پولاروید است. در این حالت، این شبکه به اشتراک گذاری عکس، هم احساسی نوستالژیک به کاربر منتقل می‌کند و هم با انواع قابلیت‌هایی که در اختیار او می‌گذارد، سبب می‌شود عکسها از کیفیت مناسبی برخوردار باشند. این ویژگیها، هم برای کسانی که مخاطبان عادی عکس و عکاسی هستند از جذابیت برخوردار است و هم برای عکاسان حرفه ای که می‌خواهند به جای نمایشگاه عکس، از طریق تلفن همراه با مخاطبانشان ارتباط داشته باشند.

5: تغییر سبک زندگی

افزایش کیفیت زندگی یکی از مهمترین نتایجی است که کاربران اینستاگرام بعد از استفاده از این شبکه به آن اشاره می‌کنند. بصري بودن اطلاعات مبادله شده در اين شبكه باعث می‌شود افراد، با دقت بیشتری به جزییاتی که در اطرافشان وجود دارد نگاه کنند و برای داشتن زندگی با کیفیت بهتری نسبت به آنچه قبل از آن داشتند، تلاش کنند. این تلاش‌ها اگرچه ممکن است با مصرف گرایی همراه شود اما برای عده بسیاری با ابتکار، خلاقیت و تنوع بخشی با راهکارهای ساده همراه بوده است.

 

خرید تجهیزات تولید محتوا در گلدیلاکس

 

6: کاهش فاصله اجتماعی

یکی از مواردی که در اغلب شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام وجود دارد، قابلیت ارتباط گرفتن مردم با افراد سرشناس در حوزه های مختلف فرهنگی، ورزشی، اجتماعی، سیاسی و … است. چهره های دانشگاهی یا بازیگران و خواننده ها و ورزشکاران سرشناس، با حضور در این شبکه اجتماعی و به اشتراک گذاشتن دیدگاه ها و آخرین فعالیتهایشان، به طور مستقیم با مردم در ارتباط هستند و انتقادها و پیشنهادهای آنها را سریعا دریافت می‌کنند. این قابلیت که مزیتی دوسویه است، تا کنون پای چهره های سرشناس زیادی را به اینستاگرام باز کرده است؛ هرچند در برخی موارد، هجمه هایی که علیه آنها در صفحه شخصی شان صورت گرفته سبب شده عطای داشتن آن را به لقایش ببخشند.

7: تحرک اجتماعی

یکی از مهمترین اتفاقاتی که شبکه های اجتماعی به همراه داشته، تحرک اجتماعی و بیرون آوردن اجتماع از فضای رکود و رخوت است. یکی از تازه ترین نمونه های این اتفاق را همین چند روز پیش در جریان برخورد یک مجری تلویزیونی با میهمان برنامه دیدیم. مخاطبان شبکه های اجتماعی که از رفتار مجری با میهمان برنامه آزرده و عصبانی شده بودند، بلافاصله در توییتر، فیس بوک و … شروع به تحلیل ماجرا کردند. کاربران اینستاگرام نیز با انتشار بخش‌هایی از فیلم این اتفاق و به اشتراک گذاشتن کاریکاتورها و عکس‌هایی با محوریت این برنامه، انتقاد خودشان را نسبت به آنچه شاهد بودند به تصویر کشیدند.

8: فیلترینگ

و در کنار تمام این مزایا، شاید بتوان یکی از دلایل مهم استقبال کاربرانی از کشورهایی مانند ایران که قوانین فیلترینگ بر آنها حاکم است را فیلتر نبودن شبکه اجتماعی اینستاگرام دانست. در شرایطی که سایر شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر به فیلترشکن نیاز دارند، اینستاگرام را میتوان بدون فیلترشکن استفاده کرد و علاوه بر نیاز نداشتن به برنامه هایی برای عبور از فیلترینگ، احساس ناخوشایند انجام کاری غیرقانونی نیز به مخاطب دست نمی‌دهد!

9: بیانگر شخصیت و هویت

عکسها به خوبی بیانگر این هستند که شما که هستید، چه طرز فکری دارید، در چه شرایطی زندگی می‌کنید و خواسته ها و سبک زندگی شما چگونه است. عکسها بیشتر از نوشته ها، هویت افراد را فاش می‌کنند و قابلیت کمتری برای پنهان کردن در خود دارند. این شاید یکی از دلایل مهمی باشد که در ارتباط گرفتن اشخاص همفکر با همدیگر تاثیرگذار است و سبب شده از اینستاگرام به عنوان راهی برای شناخت دیگران استفاده کنند، کاری که شاید به سختی بتوان از طریق خواندن متن آن را انجام داد.

10: قابلیت تجاری

اینطور که ابداع کنندگان اینستاگرام گفته اند، آنها این شبکه اجتماعی را برای ارتباط گرفتن مردم با یکدیگر و نشان دادن دنیای پیرامونشان پایه گذاری کرده اند، اما خواسته یا ناخواسته، این فضای مجازی، قابلیت تجاری نیز پیدا کرده و برای برخی شرکتهای بزرگ یا کسب و کارهای خانگی، منافعی به همراه داشته است. صاحبان مشاغل مختلف با ایجاد صفحه در اینستاگرام و ارائه محصولاتشان همراه با عکس یا ویدئو، امکان خوبی برای معرفی و پیدا کردن دایره ای از مشتریان دائمی پیدا کرده اند در حالی که این روش تبلیغ برایشان مالیات و هزینه نیز به همراه ندارد.

 

پیشروی سریع Tik Tok در رقابت با اینستاگرام

اینستاگرام یک دهه پیش برای اولین بار به صفحه های تلفن ما وارد شد و محبوب مد گرایان است و جذابیت زیادی برای مارک های لوکسی دارد که به دنبال کاهش بخشی از هزینه های تبلیغاتی خود هستند. اما TikTok در حال پایان دادن به سلطه اینستاگرام است.

آنچه TikTok را بسیار قدرتمند می کند ، تمرکز جمعیت جوان بر آن است که باعث ایجاد یک موج کاملاً جدید از اینفلوئنسرهای بسیار جوان شده است. این اتفاق بسیار مهمی است زیرا پیش بینی می شود که افراد زیر 45 سال تا سال 2025 نیمی از بازار لوکس را تشکیل دهند و بهره گیری مناسب از این جمعیت در حال رشد در سالهای نزدیک بسیار اهمیت پیدا می کند.

اینستاگرام هم اکنون در تصاحب فیسبوک است؛ چنانچه این شبکه ی اجتماعی، شرکتی مستقل بود، براساس تخمین ها، ارزشی معادل ۱۰۰ میلیارد دلار می داشت.

competition between instagram and tiktock in goldilocks

پلتفرم اشتراک گذاری تصویر اینستاگرام در سال ۲۰۱۲ توسط فیس بوک به قیمت یک میلیارد دلار خریداری شد و در حال حاضر یک میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد. گفته می شود که درآمد اینستاگرام طی ۱۲ ماه آینده، به بیش از ۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

جیتندرا وارال، تحلیلگر مؤسسه می گوید که اینستاگرم در جذب کاربر سریع تر از وب سایت مادر، یعنی فیسبوک عمل می کند و انتظار می رود که در عرض پنج سال آینده بیش از دو میلیارد کاربر فعال ماهانه داشته باشد. رشد اینستاگرام برخلاف فیسبوک در ایالات متحده در حال افزایش است.

اینستاگرام می تواند ۱۶ درصد از درآمد کل فیسبوک طی یک سال آینده را شکل دهد، در حالی که سال گذشته، این پلتفرم اشتراک گذاری تصویر، ۱۰.۶ درصد از درآمد غول دنیای شبکه های اجتماعی را حاصل کرده بود.

اینستاگرام طی هفته ی گذشته با رونمایی از IGTV توانست حرکت جدیدی را در زمینه ویدئو انجام دهد. IGTV یا تلویزیون اینستاگرام، یک اپلیکیشن مستقل تلفن همراه است که روی تولید محتوای توسط افراد فعال در این پلتفرم تمرکز دارد.

برچسب «تولید شده توسط AI» به صورت گسترده‌تر در اینستاگرام نمایش داده می‌‌شود.
از تغییرات متا هست که تصمیم داره هر نوع عکس، ویدیو و حتی صدایی که کامل و یا حتی بخشی از اون توسط یک AI تولید شده رو برچسب‌گذاری کنه، در کنار این اگه این محتوای AI با اهداف آزار و خشونت، تحریک یا کارهای مشابه باشه میتونه باعث حذف شدنش هم بشه.

شرکت آمریکایی متا *(شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و اینستاگرام) اعلام کرد که محتوای نوشته شده توسط حماس یا حامیان این جنبش را حذف خواهد کرد.

 

 بنیان‌گذار اینستاگرام: این شبکه اجتماعی روح خود را از دست داده است.

کوین سیستروم»، یکی از بنیانگذاران اینستاگرام در قسمت جدید پادکستی به نام On with Kara Swisher گفت که این اپلیکیشن «روح خود را از دست داده است».

او در این برنامه گفت که اینستاگرام قبلاً برای خانواده و دوستان طراحی شده بود تا بتوانند عکس‌های خود را به اشتراک بگذارند، اما اکنون برای کسب درآمد و پول‌درآوردن استفاده می‌شود.

سیستروم در این برنامه گفت که قبلاً به اینستاگرام می‌رفت تا ببیند دوستان و خانواده‌اش چه‌کار می‌کنند، اما از آن زمان تاکنون، این برنامه به یک دستگاه تجاری تبدیل شده که در آن تولیدکنندگان محتوا و برندها به کسب درآمد مشغول هستند.

او در این برنامه از تجاری شدن اینستاگرام به‌عنوان بزرگ‌ترین پشیمانی و افسوس خود یاد کرده است.

هر رسانه‌ی‌ اجتماعی‌ سازوکار مختص به خود را برای افزایش مشارکتِ فعال کاربران دارد، علاوه بر این سازوکار، چگونگی تولید محتوا و مصرف رسانه‌های اجتماعی توسط کاربران، در تغییر و ایجاد ظرفیت‌های جدید در این رسانه‌ها مؤثر بوده است. اینستاگرام نمونه‌ا‌ی از رسانه‌های اجتماعی است که موفق به ایجاد بستری برای مشارکت فعال کاربران در راستای تولید محتوا شده است.

نوآوری کاربران در تولید محتوا منجر به شکل‌گیری گونه‌های نوینی از محتوا در اینستاگرام شده و از این نظر مطالعه روابط تولید محتوا در اینستاگرام ضروری به نظر می‌رسد. هدف این پژوهش ارائه‌ی شرحی از عوامل مرتبط در شکل‌دهی به تولیدات کاربرساخته با تاکید بر رابطه‌ی اینفلوئنسر و فالوئر است.

instagram تولید محتوا برای اینستاگرام

در این پژوهش از روش توصیفی استفاده شده و اطلاعات مورد نیاز با برگزاری سه نشست گروهی متمرکز با کاربران فعال اینستاگرام گردآوری و با استفاده از تکنیک تحلیل تماتیک تحلیل شده است. پس از کدگذاری اطلاعات 11مقوله‌ی اصلی مرتبط با تولید کاربرساز احصاء شد و این مقولات حول مقوله‌ی کانونیِ مشارکت جمعی در تولید محتوا صورت‌بندی گردید.
پس از کدگذاری عناصر موثر بر تولیدات کاربرمحور در بین کاربران ایرانی به 12 مقوله اصلی که بر تولیدات کاربرمحور اثر می گذارند و در نهایت منجر به حفظ شبکه ی ایسنتاگرام می شوند وشناسایی شدند و حول مقوله کانونی چرخه دورانی توجه بین فالوئر و اینفلوئنسر صورت بندی شدند.

چطور گوگل و اینستاگرام متوجه می شوند که یک ویدئو کپی است؟

برای اینکه گوگل یا اینستاگرام متوجه بشن که یک فایل تصویری یا ویدیو تکراری هست، از روش‌هایی استفاده می‌کنن که بهش “hashing” یا “fingerprinting” گفته می‌شه.قبلا درباره هشینگ در مقاله کریپتوکارنسی ها مفصل این موضوع را بررسی کرده ایم. در این روش‌ها، به جای اینکه ویدیو یا تصویر رو فریم به فریم مقایسه کنن (که خیلی سنگین و زمان‌بره)، یک شناسه یا کد منحصر به فرد برای اون فایل تولید می‌شه که بهش می‌گن “hash.” این کد به نوعی خلاصه‌ای از فایل شما هست.

الگوریتم‌های هشینگ یا فینگرپرینتینگ می‌تونن به شکلی کار کنن که اگر فایلی دقیقا همون فایل قبلی باشه، همون شناسه تولید بشه. به این ترتیب، اگه شما یک فایل تکراری آپلود کنی، گوگل یا اینستاگرام می‌تونن از روی این کد متوجه بشن که فایل قبلا آپلود شده.

البته، این سیستم‌ها می‌تونن تغییرات کوچکی مثل فشرده‌سازی یا تغییر فرمت رو هم تشخیص بدن، و به همین دلیل تغییرات جزئی در فایل لزوماً باعث نمی‌شه که اون رو به عنوان یک فایل جدید بشناسن.

اگر قصد داری ویدیو رو طوری آپلود کنی که به نظر نرسه کپی هست، می‌تونی تغییرات کوچکی مثل برش دادن، افزودن افکت‌های بصری، یا تغییراتی در صدا ایجاد کنی. ولی یادت باشه که این کار هم همیشه تضمینی نیست، چون سیستم‌های پیشرفته‌ای وجود دارن که تغییرات رو هم تشخیص می‌دن.

 

آشنابی بیشتر با الگوریتم اینستاگرام !

اینستاگرام تمام فعالیت شما رو ثبت میکنه! اینکه چه مدت زمانی تو اینستا هستین! روی هر موضوع چند ثانیه وامیستین! کدوم موضوع ها رو رد میکنین! چند تا موضوع رو دنبال میکنین!

با ریئکشن‌هاتون میفهمه، چند درصد خوشحالین، چقدر خشمگینین، چرا ناامیدین! تمام این اطلاعات در دو قلوی مجازی شما ثبت میشه و الگوریتم متوجه میشه کاربر x کسی هست که n ویژگی ها رو داره!
چرا اینکار رو میکنه؟ برای اینکه با استفاده از اطلاعاتی که از شما داره، محتوایی براتون پخش کنه که شما از اپلیکشنش خارج نشین!

در واقع داره سطح تعامل اپلیکیشن با آدما رو بالا میبره تا رضایت کاربران رو جلب کنه و مدت زمان بیشتری اونا رو نگه داره!
افزایش سطح تعامل تکنولوژی با انسان یکی از هدف‌های اصلی شرکت‌های بزرگه! الگوریتم اینستاگرام هم یکی از مثال‌هاش بود!

اما این افزایش تعامل مثل دو لبه‌ی تیغ میمونه! یه لبش زندگی رو راحت‌‌تر میکنه و لبه‌ی دیگه روی تعامل بین فردی تاثیر میذاره و ممکنه زندگی اجتماعی رو احاطه کنه!
این آدمان که باید تصمیم بگیرن کدوم لبه رو انتخاب کنن…

 

منابع:

Social Pilot

بیشتر بخوانید:

حراجی از دست نده:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید